Jenneke van Elderen van het Nederlands Bakkerij Centrum is de projectcoördinator van de Week van het Brood. - Foto: Herbert Wiggerman
In dit artikel
De bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen EU-subsidie om brood te promoten. De aftrap van de promotiecampagne is een Week van het Brood in beide landen. De broodweek heeft als speerpunt gezondheid.
Volkoren als speerpunt Week van het Brood
De Week van het Brood heeft als slogan âIedereen heeft soms een beetje volkoren nodigâ. Daarmee wil de bakkerijsector benadrukken dat volkorenbrood gezond is. Het is niet voor niks dat de Week van het Brood in januari wordt gehouden, zegt projectcoördinator Jenneke van Elderen van het NBC. âDe feestdagen zijn achter de rug. Het nieuwe jaar is begonnen en mensen hebben dan vaak goede voornemens, ook wat betreft hun gezondheid. Daarom hebben we als speerpunt gekozen voor volkoren.âAan het begin van het nieuwe jaar hebben mensen gezonde voornemensDe organisatie heeft promotiepakketten samengesteld voor bakkerijen en supermarkten. Daarin zitten posters, vloerstickers, consumentenfolders en strips om aan het broodschap te bevestigen. Van Elderen: âDaarnaast hebben we digitale content gemaakt voor bakkers en supermarkten. Die kunnen ze gebruiken op hun websites of delen met hun volgers op sociale media. Alles is gericht op het promoten van brood, met de nadruk op volkorenbrood.â
Verloting ontbijtpakketten
Voor de consumenten is er een actie, waarbij ze iemand anders kunnen opgeven die zogezegd een âvolkorensteuntje in de rug kan gebruikenâ. Uit alle genomineerden volgt een loting van 35 mensen, die een ontbijtpakket ontvangen met volkorenproducten van de bakker. In 2023 is er een herhaling van De Week van het Brood. De Week van het Brood is de aftrap van een tweejarige promotiecampagne van brood. De campagne heeft als motto: âBrood, een goed verhaalâ. Van Elderen: âDe bakkerijsector gaat een zogenoemde broodboekenplank samenstellen, met boeken die mooie verhalen vertellen over brood. Deze broodboekenplank gaan we onder de aandacht brengen via radio, televisie en sociale media.âSubsidie onderbouwen
De bakkerijsector moet onderbouwen hoe effectief zij de subsidie uit Brussel de komende twee jaar besteedt. Van Elderen: âDaarom doen we om te beginnen een nulmeting over de broodconsumptie. Na de subsidieperiode van twee jaar doen we een eindmeting om te beoordelen in hoeverre de promotiecampagne effectief is geweest. De nulmeting is na de Week van het Brood, omdat een nulmeting begin januari een vertekend beeld kan geven. Mensen geven dan vaker gewenste antwoorden die verband houden met hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat effect is later in het jaar verdwenen en dat maakt de nulmeting betrouwbaarder.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst