Foto: Canva
In dit artikel
De ‘Week zonder Vlees’-campagne wordt uitgerold naar andere Europese landen. De week start als eerste in België.
Op maandag 23 oktober start de eerste Week Zonder Vlees in België. De organisatie heeft aangekondigd om de campagne volgend jaar ook te lanceren in Denemarken en Duitsland. Daarna volgen ook Spanje en Oostenrijk. De uitrol wordt gefinancierd door het Europese LIKE-A-PRO-project. Dit project richt zich op het gangbaar maken van alternatieve eiwitbronnen. In totaal ontving het bureau achter de Week Zonder Vlees € 593.000 via het Horizon-programma.
Andere eetcultuur
Initiatiefnemer van de Week Zonder Vlees, Isabel Boerdam: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning, en als ik de benodigde financiering kan vinden, gaan we naar heel Europa.”
Week zonder Vlees in België
In België hebben 29 partners zich aangesloten bij de campagne, waaronder supermarkten, producenten en verschillende publieke organisaties. In de week wordt geprobeerd consumenten te verleiden door vlees links te laten liggen en een week plantaardige eiwitbronnen te consumeren. Supermarkten promoten vleesvervangers, geven influencers inspiratie en koken 25 restaurants een week lang zonder vlees.
& Zuivel
In Nederland wordt de Week Zonder Vlees sinds 2018 georganiseerd en in 2021 is hier ook ‘& Zuivel’ aan toegevoegd.