Skip to content

Weggegooid brood toont noodzaak Verspillingsvrije Week

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Geroosterde boterham. Door van oud brood wat nieuws te maken kan veel brood worden gered van de afvalbak. - Foto: ANP/Richard Brocken/Hollandse Hoogte premium

Geroosterde boterham. Door van oud brood wat nieuws te maken kan veel brood worden gered van de afvalbak. - Foto: ANP/Richard Brocken/Hollandse Hoogte

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling gaat samen met bakkers en supermarkten de strijd aan tegen het weggooien van voedsel in de derde Verspillingsvrije Week.

Die wordt deze keer van 7 tot en met 13 september gehouden. Brood is het meest verspilde product door Nederlandse huishoudens, gevolgd door zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees. Al deze producten spelen een rol in de campagne.

Mensen die kapjes eten, verspillen minder voedsel

De stichting schetst de noodzaak van de strijd met een voorbeeld: in één week tijd kan heel Nederland thuis ruim 60 miljoen boterhammen besparen door niet te verspillen. Bakkers en supermarkten gaan op 3 miljoen broden een sticker plakken met de tekst ‘Eet jij ook elke boterham?’.

Mensen die de kapjes van het brood opeten, verspillen ook minder ander voedsel dan mensen die de kapjes weggooien. Dat bleek onlangs uit onderzoek van het Voedingscentrum onder ruim duizend Nederlanders. Elke Nederlander kan gemiddeld 4 boterhammen per week van de afvalbak redden door door brood in te vriezen en van oud brood wat nieuws te maken.

Belangrijke maatregel tegen klimaatverandering

“Het verminderen van voedselverspilling is wereldwijd een van de belangrijkste maatregelen tegen klimaatverandering’, zegt Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Veel mensen weten dit nog niet en dat maakt onze campagne zo relevant. Tegelijkertijd is het mooie daarvan: iedereen kan eraan meedoen en iets positiefs bijdragen. Elk kapje brood of uitgeknepen zuivelpak telt. Als heel Nederland een week lang thuis geen voedsel verspilt, levert dat een besparing op van 11,5 miljoen kilo goed voedsel. Dat is ongeveer 40 miljoen kilo minder CO2-uitstoot.”

Op Duurzame Dinsdag, 7 september, opent Samen Tegen Voedselverspilling de Verspillingsvrije Week. Dit gebeurt samen met het Voedingscentrum en ruim 100 bedrijven, maatschappelijke organisaties, overheden en scholen. Die week vinden door het hele land activiteiten plaats om consumenten te inspireren om verspillingsvrij te kopen, koken en te bewaren. De activiteiten rondom brood zijn hier onderdeel van. Vanaf deze week is de tv-commercial van Samen Tegen Voedselverspilling ‘Hallo broodeters van Nederland’ te zien.

De campagne is gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur