Foto: Canva
Wereldwijd eten mensen in 2023 gemiddeld 1,4% meer vlees dan ze nu doen, met een gemiddelde consumptie van 39 kilo vlees en vleesproducten per persoon per jaar.
Dat blijkt uit het een rapport van Packaged Facts, een onderzoeksbureau dat zich verdiept in de markt voor voedingsmiddelen. De onderzoekers doen in hun rapport ’Global Meat & Poultry Trends’ uit de doeken hoe de wereldwijde markt voor roodvlees en pluimveevlees eruit zal zien. Elk jaar zal de globale groei in consumptie te zien zijn, verwachten ze.
Marktgroei in Afrika en Midden-Oosten
De marktgroei zit vooral in Afrika en het Midden-Oosten. De ‘volwassen markten’, zoals de onderzoekers West-Europa en Noord-Amerika typeren, zullen qua vraag naar vlees en vleesproducten nauwelijks groeien. Dit komt voornamelijk omdat in de eerstgenoemde delen van de wereld het huidige consumptiepatroon vooral bestaat uit lokaal geteelde granen, bonen, groenten en fruit. Vlees moet vaak van verder weg komen en is bovendien duurder. Naarmate landen welvarender worden gaan mensen op eerst vlees eten bij bijzondere gelegenheden, en als het inkomen verder toeneemt, neemt de frequentie toe naar meerdere keren per week en uiteindelijk zelfs dagelijks.
Pluimveevlees
In de markten waar de onderzoekers wel groei zien, is er vooral groeipotentieel voor pluimveevlees. Volgens David Sprinkle, onderzoeksdirecteur bij Packaged Facts is dit omdat kippenvlees relatief goedkoop is, vergeleken met rood vlees, zo licht hij toe aan Euro Meat News. Pluimveevlees is sowieso wereldwijd de meest geconsumeerde vorm van dierlijke eiwitten.
Koelcellen raken vol
In de Verenigde Staten zal de vleesconsumptie jaarlijks met minder dan 1% groeien, in de aanloop naar 2023.
In de VS lopen momenteel de voorraden van vlees op, vanwege het recent ontdekte coronavirus. Het Amerikaanse ministerie van landbouw, de USDA, rapporteert dat de koelcellen door het hele land steeds voller raken. Vanwege de export van met name pluimveevlees stagneert, waardoor de voorraad kuikenborstfilet, dijvlees en drumsticks blijft liggen. Het rapport van Packaged Facts houdt geen rekening met de invloed van corona op de markt.