Foto: ANP
In dit artikel
De Belgische koekjesmaker Lotus Bakeries heeft afgelopen halfjaar geprofiteerd van de wereldwijde vraag naar zijn beroemde speculooskoekjes, het Vlaamse woord voor speculaas.
Die vinden ook in landen als de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gretig aftrek. Lotus promootte niet alleen de koekjes, maar ook de broodsmeersels en ijs op basis van de koekjes.
Minder afzet aan horeca
Daartegenover stond dat het bedrijf minder koekjes leverde aan de horeca en dat ook verschillende andere repen en koeken minder goed verkochten. Repen als Snelle Jelle-ontbijtkoek, Nak‘d en Trek verkochten ook fors minder omdat mensen niet naar school of kantoor gingen vanwege de coronamaatregelen in veel landen.
Wel wist Lotus al zijn bakkerijen en fabrieken open te houden. Het bedrijf heeft ook geen personeel naar huis hoeven sturen of gebruik hoeven te maken van steunmaatregelen. Lotus denkt dat de trends uit de eerste jaarhelft aan zullen houden totdat de pandemie volledig achter de rug is.
Omzet en winst stegen
De omzet van Lotus klom met 8,4% tot € 323,3 miljoen. Daarvan hield het Belgische bedrijf onder de streep € 38,2 miljoen over, tegen € 36,2 miljoen een jaar eerder.