Skip to content

WHO: vooral promotie ongezond voedsel

Het merendeel van de voedselmarketing is gericht op ongezonde producten.

Updated on:
Nieuws
Retail
De voedselcategorieën waarvoor het vaakst reclame voor werd gemaakt waren onder meer fastfood. - Foto: Canva/Radist premium

De voedselcategorieën waarvoor het vaakst reclame voor werd gemaakt waren onder meer fastfood. - Foto: Canva/Radist

Het merendeel van de voedselmarketing is gericht op ongezonde producten. Het aandeel ‘junkfoodmarketing’ is over het algemeen meer dan 50% en in sommige onderzoeken meer dan 90%.

De marketing is vaak gericht op kinderen. Dat stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een paper die deze week werd gepubliceerd. Het onderzoek omvatte het samennemen van bijna 200 wetenschappelijke studies.

Effect op BMI en tandcariës

De marketing die wordt ingezet “maakt gebruik van een breed scala aan creatieve strategieën die waarschijnlijk een jong publiek zullen aanspreken”, aldus de WHO. “Het is al lang bekend dat voedselmarketing invloed heeft op voedselvoorkeuren en consumptiepatronen, maar ondanks talloze oproepen tot actie om kinderen te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van voedselmarketing (...), worden kinderen er nog steeds aan blootgesteld.”

De blootstelling aan deze voedselmarketing heeft niet alleen impact op de houding van kinderen tegenover voedsel en hun eetgedrag, maar ook op hun gezondheid (zoals BMI en tandcariës), zo ziet de organisatie.

Volgens de gezondheidsorganisatie worden onder andere beroemdheden, sporten, spellen, veel kleuren, animaties, special effects en gezondheidsclaims ingezet om de producten te promoten. Sommige studies suggereerden dat het gebruik van dergelijke strategieën frequenter of uitgebreider was in voedselmarketing gericht op kinderen dan in marketing gericht op volwassenen.

‘Bedrieglijke aard van voedselmarketing punt van zorg’

Strategieën die kinderen waarschijnlijk aanspreken, werden ook vaker gebruikt om voedingsmiddelen te promoten die bijdragen aan een ongezond voedingspatroon (vergeleken met gezondere producten), en tijdens schoolvakanties (vergeleken met andere dagen). “De bedrieglijke aard van voedselmarketing in relatie tot de gebruikte technieken werd als een punt van zorg beschouwd”, aldus WHO.

De voedselcategorieën waarvoor het vaakst reclame voor werd gemaakt waren onder meer fastfood, met suiker gezoete dranken, chocolade en zoetwaren, zoute/hartige snacks, zoete bakkerijproducten en snacks, ontbijtgranen, zuivelproducten en desserts.

Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een op bewijs gestoelde richtlijn die landen moet helpen kinderen te beschermen tegen schadelijke promotie van ongezonde voeding.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur