De voedselcategorieën waarvoor het vaakst reclame voor werd gemaakt waren onder meer fastfood. - Foto: Canva/Radist
Het merendeel van de voedselmarketing is gericht op ongezonde producten. Het aandeel âjunkfoodmarketingâ is over het algemeen meer dan 50% en in sommige onderzoeken meer dan 90%.
De marketing is vaak gericht op kinderen. Dat stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een paper die deze week werd gepubliceerd. Het onderzoek omvatte het samennemen van bijna 200 wetenschappelijke studies.
Effect op BMI en tandcariës
De marketing die wordt ingezet âmaakt gebruik van een breed scala aan creatieve strategieën die waarschijnlijk een jong publiek zullen aansprekenâ, aldus de WHO. âHet is al lang bekend dat voedselmarketing invloed heeft op voedselvoorkeuren en consumptiepatronen, maar ondanks talloze oproepen tot actie om kinderen te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van voedselmarketing (...), worden kinderen er nog steeds aan blootgesteld.â
De blootstelling aan deze voedselmarketing heeft niet alleen impact op de houding van kinderen tegenover voedsel en hun eetgedrag, maar ook op hun gezondheid (zoals BMI en tandcariës), zo ziet de organisatie.
Volgens de gezondheidsorganisatie worden onder andere beroemdheden, sporten, spellen, veel kleuren, animaties, special effects en gezondheidsclaims ingezet om de producten te promoten. Sommige studies suggereerden dat het gebruik van dergelijke strategieën frequenter of uitgebreider was in voedselmarketing gericht op kinderen dan in marketing gericht op volwassenen.
âBedrieglijke aard van voedselmarketing punt van zorgâ
Strategieën die kinderen waarschijnlijk aanspreken, werden ook vaker gebruikt om voedingsmiddelen te promoten die bijdragen aan een ongezond voedingspatroon (vergeleken met gezondere producten), en tijdens schoolvakanties (vergeleken met andere dagen). âDe bedrieglijke aard van voedselmarketing in relatie tot de gebruikte technieken werd als een punt van zorg beschouwdâ, aldus WHO.
De voedselcategorieën waarvoor het vaakst reclame voor werd gemaakt waren onder meer fastfood, met suiker gezoete dranken, chocolade en zoetwaren, zoute/hartige snacks, zoete bakkerijproducten en snacks, ontbijtgranen, zuivelproducten en desserts.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een op bewijs gestoelde richtlijn die landen moet helpen kinderen te beschermen tegen schadelijke promotie van ongezonde voeding.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij