Het logo van Walmart aan de buitenkant van een winkel in Sulphur Springs in de Verenigde Staten. - Foto: ANP
In dit artikel
De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft in het afgelopen kwartaal fors meer omgezet dankzij klanten die levensmiddelen en huishoudelijke producten hamsterden.
De opbrengsten bij winkels die al langer dan een jaar bestaan, stegen met een tiende vergeleken met een jaar geleden. Dat was de snelste groei in de laatste twintig jaar.
Online
Walmart profiteert tijdens de pandemie van zijn innovaties in onlineverkoop. In het eerste kwartaal stegen de verkopen via internet met 74%. Het concern biedt zijn klanten sinds kort, net als concurrent Amazon, een speciaal abonnement aan, waarmee ze hun boodschappen thuis kunnen bestellen. Ook is het op sommige locaties mogelijk om binnen twee uur na de bestelling de spullen thuisbezorgd te krijgen.
Winst wel onder druk
De winstgevendheid van de winkelreus kwam door de coronacrisis wel onder druk te staan. Consumenten kochten vaker levensmiddelen en toiletpapier, die doorgaans lagere marges hebben dan duurdere artikelen zoals kleding. Daarnaast gaf Walmart $ 1,1 miljard uit aan mondkapjes voor personeel, extra schoonmaak en bonussen voor overwerk.
De veiligheid van het personeel bij Walmart was de afgelopen maanden geregeld in het nieuws. Naar verluidt zijn enkele werknemers gestorven na een besmetting met het coronavirus. Alle medewerkers in de winkel dragen sinds eind april mondkapjes en fysiek contact wordt beperkt door plexiglas.