Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Wageningen University & Research (WUR) doet onderzoek naar âechte prijzenâ, true pricing. Zijn consumenten bereid om ook de maatschappelijke kosten van hun voeding te dragen? Conclusie: ja, maar wel als er voldoende vertrouwen is in de echte prijs.
De echte prijs
In de echte prijs wordt ook rekening gehouden met positieve invloeden zoals: koolstofvastlegging en landschapsvorming. Dit wordt allemaal meegenomen in de âechte prijsâ waardoor voedingsmiddelen met weinig duurzaamheidsinspanningen duurder zijn dan producten duurzamer geproduceerd zijn. Echte prijzen geven inzicht in de duurzaamheidsprestaties van de verschillende producten en het vergelijken ervan door bedrijven en consumenten kan leiden tot een andere, mogelijk duurzamere keuzes.Schapkaarten
Consumenten zijn meer bereid om de echte prijs te betalen als zij hier vertrouwen in hebben of denken dat zij zich met deze aankoop kunnen onderscheiden van anderen
Nauwelijks verschillen
Uit het onderzoek blijkt dat er geen significante effecten zijn tussen de benadrukking van herverdeling of sociale status, ten opzichte van het producten met de basisinformatie. De verklaring hiervoor is volgens de onderzoekers dat de informatie op de schapkaarten niet of nauwelijks is waargenomen. Toch kunnen de onderzoekers een conclusie trekken uit de vragenlijst die is voorgelegd naar de klanten: consumenten zijn meer bereid om de echte prijs te betalen als zij hier vertrouwen in hebben of denken dat zij zich met deze aankoop kunnen onderscheiden van anderen. Twee derde van de ondervraagden is bereid meer te betalen voor voeding.Kanttekening
Consumenten hebben weinig van de gegeven informatie ook daadwerkelijk waargenomen. Het is ook niet bekend in hoeverre dit effect heeft gehad op de aankoop van het product. 45% van de consumenten geeft niet te weten of zij de eerlijke prijs voor het product te hebben betaald.Vraag over eerlijke prijs blijft
Het experiment is uitgevoerd in een Amsterdamse biologische supermarkt met een loyaal klantenbestand en groot vertrouwen in echte prijzen. Onderzoeker Mariët van Haaster-de Winter geeft zelf ook aan dat dit niet een âmainstreamâ doelgroep is en dat de vraag blijft hoe de eerlijke prijs te vertalen is naar deze consumenten. Als laatste is de conclusie dat vertrouwen belangrijk is voor de aankoop van echte prijs-producten gebaseerd op een vragenlijst onder de klanten. Hieruit is de intentie om deze producten te kopen voortgekomen, maar intentie vertaalt zich niet altijd in gedrag, wordt aangegeven in het onderzoek.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp