Foto: Canva
In dit artikel
Sommige consumenten willen geen vlees, dus hoeft vleesvervanger ook niet op vlees te lijken, zegt WUR-onderzoeker Marleen Onwezen.
Vleesvervangers hoeven niet per definitie op vlees te lijken. Het ligt er aan voor welke doelgroep het product ontwikkeld wordt en in welke context het verkocht wordt. Dat zei Marleen Onwezen, onderzoeker consumentengedrag aan Wageningen University & Research (WUR) tijdens een webinar van de Rethink Protein Challenge.
Doelgroep
“Sommige consumenten willen gewoon geen vlees eten, dus voor hen hoeven vleesvervangers ook niet op vlees te lijken”, aldus Onwezen. Het is volgens haar belangrijk dat bedrijven nadenken wie de doelgroep is en in welke context ze hun producten willen verkopen. Onderscheid in vleesvervangende producten is daarom belangrijk om aan diverse behoeften te kunnen voldoen. “Er is niet één geschikt product voor alle doelgroepen”, aldus Onwezen.
Volgens Onwezen is het ook van belang dat productacceptatie en productontwikkeling niet gezien hoeven worden als twee verschillende routes. “Je kunt heel goed nieuwe producten ontwikkelen die al geaccepteerd zijn door consumenten.” Ze noemde daarbij het voorbeeld van een nieuw product op basis van insecten. Dat kan nog zo smakelijk en lekker zijn, maar als het een burger is wat consumenten willen, dan kan het smakelijke product alsnog niet aanslaan.
Rol overheid eiwittransitie
Ook Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, sprak tijdens de webinar. Volgens haar ligt er een grote rol en verantwoordelijkheid bij de overheid op het gebied van eiwittransitie. “Als we het aan de markt overlaten, zijn de veranderingen te klein. De overheid kan bijvoorbeeld het goede voorbeeld geven in eigen beleid. Zo maak je langzaamaan, stap voor stap, minder vlees eten de nieuwe norm.” Volgens Feunekes kunnen de gezondheidseffecten van minder vlees eten een belangrijke rol spelen. “Effecten op de gezondheid zijn snel en persoonlijk merkbaar. Als je het over duurzaamheid hebt, kan het effect pas merkbaar zijn in een volgende generatie.”
De Rethink Protein Challenge is een initiatief van WUR. Studententeams van over de hele wereld kunnen in deze challenge ideeën aandragen voor voedseloplossingen op het gebied van eiwitten.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.