Yasmina Khababi verbindt migratie, klimaatverandering en ongelijkheid met haar bedrijf Freshtable. - Foto's: Dennis Wisse
In dit artikel
Yasmina Khababi verbindt migratie, klimaatverandering en ongelijkheid met haar bedrijf Freshtable. Ze levert haar duurzame, vega(n) en halal wereldmaaltijden door het hele land aan consumenten én bedrijven. Daarbij wordt ze ondersteund door statushouders, die hun skills toepassen in de Nederlandse markt. Vanwege haar verdiensten is ze benoemd tot Foodheld van 2022 onder de dertig jaar.
Drie doelstellingen
Haar missie is om per gerecht de wereld te verbeteren. Van maaltijd tot maaltijd. âWe willen met klanten samenwerken om de wereld met elkaar een beetje beter te maken. Als bedrijf hebben we drie doelstellingen. We willen zorgen voor eerlijke en betaalbare gerechten, die toegankelijk zijn voor iedereen. Daarnaast streven we naar een duurzamere wereld én willen we iets doen aan het verbeteren van de sociale inclusie.â Freshtable is volgens Khababi heerlijk en eerlijk. âDat betekent dat we een eerlijke prijs betalen, zowel aan de boeren en de andere leveranciers als aan onze werknemers. De meeste klanten hebben een middeninkomen, maar we merken duidelijk dat de vraag ook in andere inkomensgroepen stijgt. Steeds meer consumenten denken immers heel bewust na over hun voeding.â Om de maaltijden toegankelijk te maken voor consumenten met een smalle beurs, heeft de ondernemer âShare-A-Mealâ in het leven geroepen. âKlanten kunnen een maaltijd kopen en daarnaast ook voor iemand anders, die daar geen geld voor heeft, een bestelling plaatsen. Dat loopt ontzettend goed. Vorig jaar zijn er duizend maaltijden cadeau gegeven en dit jaar is dat aantal verdubbeld.â Lees verder onder foto {{foto,2}}Duurzaamheid
Ze probeert zo duurzaam mogelijk te werken. âDoordat alle maaltijden vooraf worden besteld, hebben we nooit overschotten. Als we iets over hebben, bijvoorbeeld na een catering, dan werken we samen met de Voedseltuin in Rotterdam, waar alles wordt gecomposteerd.â Verder probeert ze zoveel mogelijk met lokale leveranciers â en dus ook lokale boeren â te werken en worden duurzame verpakkingen gebruikt. âEen deel van onze maaltijden wordt verpakt in zero-waste verpakkingen. Mensen kunnen de verpakkingen bij ons inleveren en wij zorgen ervoor dat ze worden verwerkt. Dan is er helemaal geen verspilling meer.âWe maken heerlijke wereldgerechten. Het leuke is dat dat ook in ons team tot uitdrukking komtOok voor de cateringactiviteiten hanteert Khababi een zero-waste policy. âAls er na een catering eten overblijft, dan kunnen mensen dit in een doggybag meenemen. Mochten er achter de schermen nog producten overblijven, dan doneren we deze aan onze partners van de crisiscatering.â Voor de bezorging wordt samengewerkt met âBezorgen met Liefdeâ. âZij leveren CO2-neutraalâ, legt Khababi uit. âMochten we in de toekomst verder groeien, waardoor het misschien een keer niet lukt om CO2-neutraal te bezorgen, dan compenseren we dat met een donatie aan Plant een Boom. Zo proberen we aan alle kanten zo duurzaam mogelijk te werken en blijven we steeds bezig met nieuwe ontwikkelingen om nog duurzamer te worden.â
Taste the world
Met haar maaltijden wil Khababi culturen met elkaar verbinden. âWe maken heerlijke wereldgerechten. Het leuke is dat dat ook in ons team tot uitdrukking komt. We hebben mensen uit Ghana, Polen, Frankrijk, Syrië, Egypte en Marokko in dienst. Aan de hand van hun kennis kunnen we authentieke wereldgerechten op de kaart zetten, zoals ze horen te zijn. Daarnaast zijn we onder het motto âTaste the worldâ met elkaar op reis geweest om op allerlei bestemmingen met lokale chefs te praten over hun favoriete gerechten. Deze gerechten hebben we vervolgens verwerkt in vlogs en recepten. Zo kunnen mensen thuis van onze maaltijden genieten en via YouTube onze vlogs bekijken. Zo kunnen ze vanuit hun huiskamer de wereld zien en proeven.â In de basis zijn alle gerechten vegetarisch of veganistisch, maar desgewenst kunnen mensen wel extra vis of vlees aan het gerecht toevoegen. âHet leuke is dat veel consumenten met vlees of vis starten, maar na zoân zes keer besteld te hebben, toch voor volledig vega(n) kiezen. Dat komt misschien doordat we aan onze gerechten geen vegan- of vega-label plakken. Onze gerechten zijn lekker en smaakvol voor iedereen. Dat willen we uitstralen. We bieden een open mindset aan een tafel waar iedereen welkom is.âSociale inclusie
De sociale inclusie komt niet alleen tot uitdrukking in haar gerechten, maar ook in de bedrijfsvoering. Khababi werkt niet alleen samen met mensen uit veel verschillende landen, maar zet zich ook in voor statushouders. âIk heb zelf heel veel vrijwilligerswerk gedaan vroeger, onder meer bij Amnesty International en het Rode Kruis. Daarbij kwam ik vaak leuke projecten tegen waarbij mensen in buurthuizen aan het koken waren. Maar als ik dan met de statushouders in gesprek ging, dan bleek dat het koken voor hen geen passie was. Het was uitsluitend een tijdverdrijf en in het land van herkomst hadden ze vaak een heel hoge functie op een heel ander gebied. Helaas blijkt het diploma dat ze in het land van herkomst hebben behaald, in Europa weinig waard.âIk denk dat ons concept ook zeker geschikt is om in meerdere landen uit te rollenDaar wilde Khababi graag iets aan doen. âWij erkennen het echte talent van statushouders. Hiervoor hebben we onze Fresh Academy in het leven geroepen. De statushouders kunnen bij ons aan de slag met een traineeship of stage van acht weken. Als het daarna wederzijds goed bevalt, dan komen ze bij ons in vaste dienst.â Dat werkt heel goed. âWe hebben een tijdje een stagiair gehad uit Egypte, die daar accountancy heeft gestudeerd. Hij heeft zich tijdens zijn traineeship in de Europese regelgeving verdiept en inmiddels heeft hij een fulltime baan in zijn vakgebied kunnen vinden.â
Groei
In twee jaar tijd is het bedrijf flink gegroeid, zowel qua maaltijden als qua team. âIk ben natuurlijk als student begonnen. Tijdens mijn studie deed ik de maaltijden er eigenlijk bij. Inmiddels werk ik fulltime en heb ik een heel fijn, klein team van zoân zes personen om mij heen.â Ook het marktgebied is flink uitgebreid. âInmiddels leveren we door heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. We bereiden ongeveer tussen de zestig en honderd maaltijden per week.â Inmiddels wordt niet meer alleen aan particulieren geleverd, maar ook aan de zakelijke markt. âWe bereiden zoân vierhonderd zakelijke maaltijden per week. Daarnaast worden we regelmatig gevraagd voor events. Steeds meer bedrijven hebben oog voor sociale inclusie en duurzaamheid. Ze vinden het fijn om samen te werken met een partner die dit ook belangrijk vindt.â In de toekomst wil ze nóg meer impact maken. âWe zijn goed bezig, maar er kan nog veel meer worden gedaan. Niet alleen in Nederland, maar ook daar buiten. Ik denk dat ons concept ook zeker geschikt is om in meerdere landen uit te rollen. Ik zie nog volop groeimogelijkheden.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp