Skip to content

Yasmina Khababi (Freshtable): ‘Per gerecht wil ik de wereld verbeteren’

Yasmina Khababi verbindt migratie, klimaatverandering en ongelijkheid met haar bedrijf Freshtable.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Freshtable premium

Yasmina Khababi verbindt migratie, klimaatverandering en ongelijkheid met haar bedrijf Freshtable. - Foto's: Dennis Wisse

Yasmina Khababi verbindt migratie, klimaatverandering en ongelijkheid met haar bedrijf Freshtable. Ze levert haar duurzame, vega(n) en halal wereldmaaltijden door het hele land aan consumenten én bedrijven. Daarbij wordt ze ondersteund door statushouders, die hun skills toepassen in de Nederlandse markt. Vanwege haar verdiensten is ze benoemd tot Foodheld van 2022 onder de dertig jaar.

De 27-jarige Yasmina Khababi heeft bestuurskunde gestudeerd in Rotterdam. Ze houdt van lekker eten én van koken. “Ik heb van huis uit geleerd om dit op een goede manier te doen met pure ingrediënten. Verder houd ik van reizen en heb ik veel vrienden van verschillende culturen. Dat komt eigenlijk allemaal terug in Freshtable.” Het idee hiervoor ontstond tijdens haar studie. “Ik merkte dat heel veel studenten een passie hebben voor lekker eten, maar dat ze daar niet altijd het budget voor hebben. Tegelijkertijd had ik een bepaalde frustratie over hoe er werd omgegaan met allerlei sociaal-maatschappelijke vraagstukken, zoals de klimaatsverandering en de sociale inclusie. Ik besloot dit alles met elkaar te combineren, want eten verbindt.” Twee jaar geleden is ze, een week voor de lockdown, met haar bedrijf gestart. “Dat was natuurlijk schrikken. In een week tijd moest ik mijn complete bedrijfsplan aanpassen, maar aan de andere kant heeft de lockdown mij ontzettend veel gebracht. Doordat niemand uit eten kon gaan, was er ontzettend veel vraag naar mijn maaltijden, die ik in de regio van Rotterdam bezorgde. En het allermooiste vind ik dat als je start in tijden van crisis, je meteen weet of je het werk aankunt of niet. Als je er vandaag de dag nog staat, dan is dat een goed teken”, zegt Khababi lachend.

Drie doelstellingen

Haar missie is om per gerecht de wereld te verbeteren. Van maaltijd tot maaltijd. “We willen met klanten samenwerken om de wereld met elkaar een beetje beter te maken. Als bedrijf hebben we drie doelstellingen. We willen zorgen voor eerlijke en betaalbare gerechten, die toegankelijk zijn voor iedereen. Daarnaast streven we naar een duurzamere wereld én willen we iets doen aan het verbeteren van de sociale inclusie.” Freshtable is volgens Khababi heerlijk en eerlijk. “Dat betekent dat we een eerlijke prijs betalen, zowel aan de boeren en de andere leveranciers als aan onze werknemers. De meeste klanten hebben een middeninkomen, maar we merken duidelijk dat de vraag ook in andere inkomensgroepen stijgt. Steeds meer consumenten denken immers heel bewust na over hun voeding.” Om de maaltijden toegankelijk te maken voor consumenten met een smalle beurs, heeft de ondernemer ‘Share-A-Meal’ in het leven geroepen. “Klanten kunnen een maaltijd kopen en daarnaast ook voor iemand anders, die daar geen geld voor heeft, een bestelling plaatsen. Dat loopt ontzettend goed. Vorig jaar zijn er duizend maaltijden cadeau gegeven en dit jaar is dat aantal verdubbeld.” Lees verder onder foto {{foto,2}}

Duurzaamheid

Ze probeert zo duurzaam mogelijk te werken. “Doordat alle maaltijden vooraf worden besteld, hebben we nooit overschotten. Als we iets over hebben, bijvoorbeeld na een catering, dan werken we samen met de Voedseltuin in Rotterdam, waar alles wordt gecomposteerd.” Verder probeert ze zoveel mogelijk met lokale leveranciers – en dus ook lokale boeren – te werken en worden duurzame verpakkingen gebruikt. “Een deel van onze maaltijden wordt verpakt in zero-waste verpakkingen. Mensen kunnen de verpakkingen bij ons inleveren en wij zorgen ervoor dat ze worden verwerkt. Dan is er helemaal geen verspilling meer.”
We maken heerlijke wereldgerechten. Het leuke is dat dat ook in ons team tot uitdrukking komt
Ook voor de cateringactiviteiten hanteert Khababi een zero-waste policy. “Als er na een catering eten overblijft, dan kunnen mensen dit in een doggybag meenemen. Mochten er achter de schermen nog producten overblijven, dan doneren we deze aan onze partners van de crisiscatering.” Voor de bezorging wordt samengewerkt met ‘Bezorgen met Liefde’. “Zij leveren CO2-neutraal”, legt Khababi uit. “Mochten we in de toekomst verder groeien, waardoor het misschien een keer niet lukt om CO2-neutraal te bezorgen, dan compenseren we dat met een donatie aan Plant een Boom. Zo proberen we aan alle kanten zo duurzaam mogelijk te werken en blijven we steeds bezig met nieuwe ontwikkelingen om nog duurzamer te worden.”

Taste the world

Met haar maaltijden wil Khababi culturen met elkaar verbinden. “We maken heerlijke wereldgerechten. Het leuke is dat dat ook in ons team tot uitdrukking komt. We hebben mensen uit Ghana, Polen, Frankrijk, Syrië, Egypte en Marokko in dienst. Aan de hand van hun kennis kunnen we authentieke wereldgerechten op de kaart zetten, zoals ze horen te zijn. Daarnaast zijn we onder het motto ‘Taste the world’ met elkaar op reis geweest om op allerlei bestemmingen met lokale chefs te praten over hun favoriete gerechten. Deze gerechten hebben we vervolgens verwerkt in vlogs en recepten. Zo kunnen mensen thuis van onze maaltijden genieten en via YouTube onze vlogs bekijken. Zo kunnen ze vanuit hun huiskamer de wereld zien en proeven.” In de basis zijn alle gerechten vegetarisch of veganistisch, maar desgewenst kunnen mensen wel extra vis of vlees aan het gerecht toevoegen. “Het leuke is dat veel consumenten met vlees of vis starten, maar na zo’n zes keer besteld te hebben, toch voor volledig vega(n) kiezen. Dat komt misschien doordat we aan onze gerechten geen vegan- of vega-label plakken. Onze gerechten zijn lekker en smaakvol voor iedereen. Dat willen we uitstralen. We bieden een open mindset aan een tafel waar iedereen welkom is.”

Sociale inclusie

De sociale inclusie komt niet alleen tot uitdrukking in haar gerechten, maar ook in de bedrijfsvoering. Khababi werkt niet alleen samen met mensen uit veel verschillende landen, maar zet zich ook in voor statushouders. “Ik heb zelf heel veel vrijwilligerswerk gedaan vroeger, onder meer bij Amnesty International en het Rode Kruis. Daarbij kwam ik vaak leuke projecten tegen waarbij mensen in buurthuizen aan het koken waren. Maar als ik dan met de statushouders in gesprek ging, dan bleek dat het koken voor hen geen passie was. Het was uitsluitend een tijdverdrijf en in het land van herkomst hadden ze vaak een heel hoge functie op een heel ander gebied. Helaas blijkt het diploma dat ze in het land van herkomst hebben behaald, in Europa weinig waard.”
Ik denk dat ons concept ook zeker geschikt is om in meerdere landen uit te rollen
Daar wilde Khababi graag iets aan doen. “Wij erkennen het echte talent van statushouders. Hiervoor hebben we onze Fresh Academy in het leven geroepen. De statushouders kunnen bij ons aan de slag met een traineeship of stage van acht weken. Als het daarna wederzijds goed bevalt, dan komen ze bij ons in vaste dienst.” Dat werkt heel goed. “We hebben een tijdje een stagiair gehad uit Egypte, die daar accountancy heeft gestudeerd. Hij heeft zich tijdens zijn traineeship in de Europese regelgeving verdiept en inmiddels heeft hij een fulltime baan in zijn vakgebied kunnen vinden.”

Groei

In twee jaar tijd is het bedrijf flink gegroeid, zowel qua maaltijden als qua team. “Ik ben natuurlijk als student begonnen. Tijdens mijn studie deed ik de maaltijden er eigenlijk bij. Inmiddels werk ik fulltime en heb ik een heel fijn, klein team van zo’n zes personen om mij heen.” Ook het marktgebied is flink uitgebreid. “Inmiddels leveren we door heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. We bereiden ongeveer tussen de zestig en honderd maaltijden per week.” Inmiddels wordt niet meer alleen aan particulieren geleverd, maar ook aan de zakelijke markt. “We bereiden zo’n vierhonderd zakelijke maaltijden per week. Daarnaast worden we regelmatig gevraagd voor events. Steeds meer bedrijven hebben oog voor sociale inclusie en duurzaamheid. Ze vinden het fijn om samen te werken met een partner die dit ook belangrijk vindt.” In de toekomst wil ze nóg meer impact maken. “We zijn goed bezig, maar er kan nog veel meer worden gedaan. Niet alleen in Nederland, maar ook daar buiten. Ik denk dat ons concept ook zeker geschikt is om in meerdere landen uit te rollen. Ik zie nog volop groeimogelijkheden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur