Skip to content

Yoghurt Barn focust volledig op plantaardig

Yoghurt Barn verandert naam en logo naar YB.

Updated on:
Business
Nieuws
Yoghurt Barn wordt YB. Foto: YB premium

Yoghurt Barn wordt YB. Foto: YB

Yoghurt Barn verandert naam en logo naar YB en wil op termijn alleen nog plantaardige zuivelalternatieven aanbieden.

Dat zegt eigenaar en oprichter Wouter Staal. De overgang naar plantaardige producten past volgens de onderneming in de focus op duurzaamheid. Het grootste deel van het assortiment bestaat al uit plantaardige producten. Qua volume is echter nog de biologische yoghurt die het meest in trek is. “We gaan pas volledig over op een plantaardig alternatief als de smaak van yoghurt minimaal wordt geëvenaard”, zo verzekert Staal. Een termijn is dan ook niet te noemen al komen er wel in rap tempo nieuwe producten op de markt. Staal geeft aan dat alle nieuwe producten en ontwikkelingen in ieder geval plantaardig zijn.

Samenwerking YB en Arla

Voor zuivel blijft YB samenwerken met Arla. Het is volgens Staal interessant om te zien dat ook deze grote zuivelspeler inzet op plantaardige zuivelalternatieven. Onder het merk Jörd verkoopt de onderneming al drie biologische plantaardige dranken in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Staal verwacht dat deze producten op termijn ook in Nederland worden geïntroduceerd.

Uitbreiding activiteiten YB

YB bestaat nu bijna tien jaar en telt dertien vestigingen verspreid over het land. Dit najaar hoopt de onderneming een eerste franchisevestiging in het buitenland bekend te maken. Ook gaat YB onder eigen merk producten op de markt brengen via het retail- en foodservicekanaal. YB ontwikkelt zijn producten in samenwerking met andere partijen.

Samen met derden zoeken we naar oplossingen om al onze producten volledig plantaardig te maken

In het huidige Barns zet de verschuiving naar plantaardig ook sterk door. Ze ontwikkelen en lanceren de komende maanden veel plantaardige producten als

frozen yoghurts, gebak en croissants. “Samen met derden zoeken we naar oplossingen om al onze producten volledig plantaardig te maken”, zegt Staal. Uit proeverijen blijkt volgens hem dat de plantaardige alternatieven de smaak van traditionele producten steeds vaker evenaren of zelfs overtreffen.

YB opereert sinds 2020 klimaatpositief en beschikt sinds kort over het B Corp-certificaat, een certificaat dat aangeeft dat het bedrijf transparant, ethisch en duurzaam opereert.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen