Skip to content

Zeven merken verminderen vlees- en visrecepten op verpakking

Zeven merken van voedingsproducenten zetten minder vlees- en visrecepten op hun pakjes en zakjes in reactie op een onderzoek van Wakker Dier.

Updated on:
Nieuws
Retail
Meer plantaardige recepten op verpakkingen

Knorr is een van de merken waarop de recepten meer plantaardig zijn geworden. - Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Robin Utrecht

Zeven merken van voedingsproducenten zetten minder vlees- en visrecepten op de verpakkingen van hun rijstgerechten, kruidenmixen en verspakketten. Daarmee wordt de helft van de recepten plantaardig. Het is een reactie op een onderzoek van Wakker Dier naar recepten op verpakkingen waaruit bleek dat 82% van de recepten vlees of vis bevatte.

Conimex, Fairtrade Original, Jumbo, Knorr, Koh Tai, Patak’s en Plus passen hun verpakkingen aan, zodat de helft van de recepten daarop volledig vegetarisch of vegan wordt. Grand’Italia en Lassie voeren al voor de helft vegan of vegetarische recepten. Alleen Honig maakt geen aanpassingen. Albert Heijn en Maggi gaan wat plantaardige tips toevoegen.

Onderzoek van Wakker Dier

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier onderzocht 657 recepten op verpakkingen in supermarkten. Meer dan 80% van die recepten bevatte nog vlees of vis. De zeven bovengenoemde merken beloofden daarin veranderingen te brengen. “Deze merken inspireren de consument en laten zien dat je niet elke dag ouderwets met vlees hoeft te koken,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

De organisatie wijst daarbij naar de Gezondheidsraad. Die stelt dat een voedingspatroon met 60% plantaardige eiwitten beter is voor het milieu en gezonder voor de mens. Nederlanders eten nu gemiddeld 40% plantaardig. De raad roept bedrijven op om plantaardig eten makkelijker te maken.

Plantaardige recepten op de doos

“Een aantal jaar geleden hebben we de recepten veranderd en meer groente toegevoegd”, zegt Debora van der Zee, General Manager Nutrition Noord-Europa bij Unilever, over Knorr Wereldgerechten. “Een groot deel van de consumenten volgt letterlijk het recept op de doos. Doordat we zo’n 20 miljoen pakken per jaar verkopen, hebben we ervoor gezorgd dat er in Nederland per jaar 3 miljoen kilo groente meer wordt gegeten.” In 2025 wil Unilever jaarlijks een omzet van €1,5 miljoen halen uit plantaardige producten in categorieën waarvan de producten traditioneel dierlijke ingrediënten bevatten.

Lees ook: Ambitie Unilever: inzetten op meer plantaardig en minder verspilling

“Pakjes en zakjes zijn bij uitstek bedoeld om consumenten te inspireren met eenvoudige gerechten,” zegt Molenaar van Wakker Dier. “En dus kunnen ze mensen ook helpen om vaker te kiezen voor plantaardig.” Volgens Molenaar was het niet lastig Knorr en Conimex te overtuigen om de recepten aan te passen, en dat gold ook voor de andere merken: “50% van alle recepten is al heel ambitieus. Maar het zou mooi zijn als we uiteindelijk naar nog meer plantaardige voeding gaan.”

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen