Supermarkten zetten in op de eiwittransitie. - Foto: Ton Kastermans
In dit artikel
- Jumbo wil naar 60% plantaardig, 40% dierlijk
- Vlees en vleesvervanger niet in één schap bij Jumbo
- Albert Heijn: minder milieubelasting bij meer plantaardig
- Plus wil naar 60% plantaardig en 40% dierlijk
- Vleesvervanger niet bij vlees in Plus
- Lidl: proef met vleesvervanger in vleesschap
- Aldi wil in 2030 naar 50/50
- Eiweet helpt bij berekening verhouding dierlijk-plantaardig
Hoe staan de supermarkten ervoor als het gaat om de eiwittransitie? Wat zijn de doelen? Eiwit Magazine inventariseerde dit bij de grote ketens. Het belangrijkste aankoopkanaal voor de Nederlandse consument maakt vorderingen, maar is er nog niet. âHet blijkt nog erg lastig om consumenten zover te krijgen vaker plantaardig te eten.â
Plantaardige eiwitten zijn aan een flinke opmars bezig. Dit wordt gestimuleerd vanuit de politiek en retailers en fabrikanten gaan er vol in mee. Vegan introducties worden steeds relevanter in verschillende categorieën. Plantaardige variaties op zuivel worden het meest verkocht, becijferde onderzoeksbureau Circana (voorheen IRI) onlangs. Niet alle consumenten zijn enthousiast, maar de groep die er in mee gaat, groeit gestaag. Toch kan het volgens de Superlijst Groen 2023 nog een stuk beter bij de supermarktketens. Het grootste deel van de eiwitrijke producten in de reclamefolder bestaat nog steeds uit dierlijke producten: ruim 80% van die producten in de aanbieding bevat vlees, vis of kaas.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp