Skip to content

Zo zetten supermarkten in op de eiwittransitie

Hoe staan de supermarkten ervoor als het gaat om de eiwittransitie? Wat zijn de doelen? Eiwit Magazine inventariseerde dit bij de grote ketens.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Afbeelding premium

Supermarkten zetten in op de eiwittransitie. - Foto: Ton Kastermans

Hoe staan de supermarkten ervoor als het gaat om de eiwittransitie? Wat zijn de doelen? Eiwit Magazine inventariseerde dit bij de grote ketens. Het belangrijkste aankoopkanaal voor de Nederlandse consument maakt vorderingen, maar is er nog niet. “Het blijkt nog erg lastig om consumenten zover te krijgen vaker plantaardig te eten.”

Plantaardige eiwitten zijn aan een flinke opmars bezig. Dit wordt gestimuleerd vanuit de politiek en retailers en fabrikanten gaan er vol in mee. Vegan introducties worden steeds relevanter in verschillende categorieën. Plantaardige variaties op zuivel worden het meest verkocht, becijferde onderzoeksbureau Circana (voorheen IRI) onlangs. Niet alle consumenten zijn enthousiast, maar de groep die er in mee gaat, groeit gestaag. Toch kan het volgens de Superlijst Groen 2023 nog een stuk beter bij de supermarktketens. Het grootste deel van de eiwitrijke producten in de reclamefolder bestaat nog steeds uit dierlijke producten: ruim 80% van die producten in de aanbieding bevat vlees, vis of kaas.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Edwin Rensen

Freelance redacteur