Afgelopen jaar ging 47% van de zuivelbestedingen in België naar kaas. - Foto: Canva
In dit artikel
Zuivel is in België nog steeds in trek. Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.
Zuivelbesteding door corona gestegen
De coronacrisis en bijbehorende maatregelen verhoogde het thuisverbruik van verse voeding over de hele linie. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14% hoger dan in 2019, in 2021 was dit nog steeds 12% hoger dan in 2019. De totale zuivelbesteding bedroeg â¬Â 3,16 miljard in 2020 en â¬Â 3 miljard in 2021 tegenover â¬Â 2,83 miljard in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019.Kaas in trek
Wat betreft de besteding aan zuivel in 2021 was kaas de belangrijkste productgroep, in volume consumptiemelk. Afgelopen jaar ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. De besteding aan kaas is in de afgelopen jaren licht gegroeid. Yoghurt en boter verloren juist wat marktaandeel. In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per hoofd van de bevolking tegenover 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. In 2021 lag de gemiddelde kaasconsumptie op 12,4 kilo per persoon. Voor yoghurt gaat het om 10,2 kilo, voor boter 1,7 kilo, room 2,3 liter en desserts 3,9 kilo.Belgische merken winnen terrein
Zowel bij consumptiemelk als bij kaas wonnen de Belgische merken in 2021 volumeaandeel. Bij consumptiemelk was in 2020 al sprake van een stijging van 12,9% naar 13,3%, om vervolgens in 2021 door te groeien tot 13,7%. De huismerken blijven wel nog steeds 79% van de consumptiemelkmarkt innemen, terwijl de buitenlandse merken in 2021 aan 7% van het volume kwamen. Het volumeaandeel van Belgische kazen nam toe van 15,7% in 2020 tot 16,4% in 2021.Marktaandeel bio licht gedaald
Na een groei van bio in de zuivelbestedingen van 3,2% in 2017 tot 4,4% in 2019, daalde het marktaandeel in 2020 tot 4,3% en in 2021 tot 4,1%. In de afgelopen 2 jaar is zowel een daling van het percentage kopende gezinnen als van de aankoopfrequentie zichtbaar. Vooral bij hard discount, waar het aandeel van bio sowieso al lager lag, ging bio achteruit. Tegelijk is deze trend niet in alle zuivelcategorieën zichtbaar. Zo daalde het marktaandeel bioyoghurt van 12,5% van de bestedingen in 2019 naar 10,5% in 2021, maar niet bij witte melk, waar het bestedingsaandeel van bio van 4,8% in 2019 naar 5,7% in 2021 ging.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst