Skip to content

Zuivelbesteding België opnieuw boven de € 3 miljard

Belgen besteedden in 2021 gemiddeld 7,4% meer aan zuivel dan in 2019.

Afgelopen jaar ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. - Foto: Canva premium

Afgelopen jaar ging 47% van de zuivelbestedingen in België naar kaas. - Foto: Canva

Zuivel is in België nog steeds in trek. Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.

Belgen besteedden in 2021 gemiddeld 7,4% meer aan zuivel dan in 2019. De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten verhoogd. Dat blijkt uit onderzoek door GfK Belgium en iVox in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren. Zuivel is dan ook een vanzelfsprekend onderdeel van de voeding in België gebleven. Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81% van de Belgen minstens 1 zuivelproduct. Een Belg heeft per dag gemiddeld 4 zuivelmomenten. In de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar lag het aantal zuivelmomenten met 3,6 iets lager ten opzichte van het algemene gemiddelde. Deze leeftijdscategorie consumeert minder vaak koffie met melk, boter op brood, bakboter, kaas en yoghurt. Opvallend is dat ze wel vaker kiezen voor melk bij ontbijtgranen, muesli en havermout. Ook melk als basis voor andere dranken, drinkyoghurt en room vallen in de smaak.

Zuivelbesteding door corona gestegen

De coronacrisis en bijbehorende maatregelen verhoogde het thuisverbruik van verse voeding over de hele linie. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14% hoger dan in 2019, in 2021 was dit nog steeds 12% hoger dan in 2019. De totale zuivelbesteding bedroeg € 3,16 miljard in 2020 en € 3 miljard in 2021 tegenover € 2,83 miljard in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019.

Kaas in trek

Wat betreft de besteding aan zuivel in 2021 was kaas de belangrijkste productgroep, in volume consumptiemelk. Afgelopen jaar ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. De besteding aan kaas is in de afgelopen jaren licht gegroeid. Yoghurt en boter verloren juist wat marktaandeel.
In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per hoofd van de bevolking tegenover 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. In 2021 lag de gemiddelde kaasconsumptie op 12,4 kilo per persoon. Voor yoghurt gaat het om 10,2 kilo, voor boter 1,7 kilo, room 2,3 liter en desserts 3,9 kilo.

Belgische merken winnen terrein

Zowel bij consumptiemelk als bij kaas wonnen de Belgische merken in 2021 volumeaandeel. Bij consumptiemelk was in 2020 al sprake van een stijging van 12,9% naar 13,3%, om vervolgens in 2021 door te groeien tot 13,7%. De huismerken blijven wel nog steeds 79% van de consumptiemelkmarkt innemen, terwijl de buitenlandse merken in 2021 aan 7% van het volume kwamen. Het volumeaandeel van Belgische kazen nam toe van 15,7% in 2020 tot 16,4% in 2021.

Marktaandeel bio licht gedaald

Na een groei van bio in de zuivelbestedingen van 3,2% in 2017 tot 4,4% in 2019, daalde het marktaandeel in 2020 tot 4,3% en in 2021 tot 4,1%. In de afgelopen 2 jaar is zowel een daling van het percentage kopende gezinnen als van de aankoopfrequentie zichtbaar. Vooral bij hard discount, waar het aandeel van bio sowieso al lager lag, ging bio achteruit. Tegelijk is deze trend niet in alle zuivelcategorieën zichtbaar. Zo daalde het marktaandeel bioyoghurt van 12,5% van de bestedingen in 2019 naar 10,5% in 2021, maar niet bij witte melk, waar het bestedingsaandeel van bio van 4,8% in 2019 naar 5,7% in 2021 ging.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen