Valio neemt twee plantaardige merken over. Foto: Valio
In dit artikel
Het Finse voedingsconcern Valio breidt het plantaardige portfolio verder uit met de overname van plantaardige eiwit tak van Raisio. Het gaat om twee merken: Härkis en Beanit.
Valio versterkt de positie op de plantaardige markt verder met de overname. Härkis en Beanit bieden beide plantaardige eiwitproducten op basis van veldbonen. Met de overname is €7 miljoen gemoeid. De merken zijn marktleiders in plantaardige vleesvervangers in Finland. De overname complementeert het portfolio van Valio, waar het merk Gold&Green ondervalt. Dit merk produceert de vleesvervanger Pulled Oats, op basis van haver, tuinbonen en erwten. Daarnaast produceert Valio zelf een vleesalternatief op basis van melkeiwit, MiFu.
Marktaandeel vergroten
Het past in de strategie van Valio om meer plantaardige merken toe te voegen aan het portfolio. Gold&Green is in 2022 overgenomen. Het zuivelbedrijf ziet dat er meer vraag komt naar plantaardige producten en wil daar op in spelen, maar ziet ook dat het op duurzaamheidsgebied interessant is. Het biedt volgens ook kansen om het marktaandeel in zowel Finland als internationaal te vergroten. In 2018 lanceerde Valio het merk Oddlygood. Inmiddels heeft dat zuivelvervangermerk al twee andere merken ingelijfd: Planti en Rude Health.
Finse zuivelcoöperatie
Valio is een Finse zuivelcoöperatie en een van de grootste voedingsbedrijven in Finland, met een breed scala aan activiteiten. Het bedrijf produceert traditionele zuivelproducten zoals kaas, boter, melkpoeder en yoghurt, maar heeft ook een groeiend portfolio van plantaardige producten. In 2023 behaalde de coöperatie een jaaromzet van €2,3 miljard.