Skip to content

Zuivelvervangers goed voor 11% volume melkdranken in Duitsland

In heel 2022 wordt een fors zwakkere verkoop van de over het algemeen duurdere alternatieven voor zuiveldranken verwacht in Duitsland.

Updated on:
Business
Nieuws
Het Duitse verkoopvolume van zuivelvervangers steeg in 2021 met 28% tot € 843 miljoen, waarvan € 512 miljoen goed was voor de melkvervangers.  - Foto: ANP premium

Het Duitse verkoopvolume van zuivelvervangers steeg in 2021 met 28% tot € 843 miljoen, waarvan € 512 miljoen goed was voor de melkvervangers. - Foto: ANP

Plantaardige zuivelalternatieven zijn in de eerste acht maanden van 2022 goed voor ongeveer 11% van het aankoopvolume van ‘melkdranken’ in Duitsland. Echter, in heel 2022 wordt een fors zwakkere verkoop van de over het algemeen duurdere alternatieven verwacht.

Het verkoopvolume van zuivelvervangers steeg in 2021 met 28% tot € 843 miljoen, waarvan € 512 miljoen goed was voor de melkvervangers. Dat blijkt uit een rapport van de Duitse boerenorganisatie Deutscher Bauernverband (DBV). Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK die DBV noemt in het rapport gaven particuliere huishoudens in 2021 zo’n € 1,61 miljard uit aan vegetarische en veganistische alternatieven voor vlees en zuivel. De 97.900 ton geproduceerde vleesvervangers in 2021 was 17% meer dan het jaar ervoor. Volgens het Federaal Bureau voor de Statistiek ging dit gepaard met een omzet van € 458 miljoen (vergeleken met het voorgaande jaar plus 22%). Ondanks deze stijging is de waarde van plantaardige vleesvervangers relatief klein ten opzichte van vleesproducten. De waarde van in Duitsland geproduceerd vlees en vleesproducten lag in 2021 rond de € 35,6 miljard.

Zo’n 11% Duitse vegetariërs en 2% veganisten

Volgens een marktonderzoek door Allensbach die DBV aanhaalt classificeert 7,8 miljoen van de Duitsers zichzelf als vegetariër. Dat waren er een half miljoen meer dan een jaar eerder. 1,6 miljoen Duitsers noemen zichzelf veganist. Dat is ruim 12% meer dan een jaar eerder. In aandelen van de bevolking komen deze getallen uit op zo’n 11% vegetarisch en 2% veganistisch.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur