Een marktkraam met biologische producten in Zwitserland. Verse groente en aardappelen zijn de best verkochte biologische producten - Foto: ANp/Mauritius Images
In dit artikel
Zwitsers kopen vooral biologische producten vanwege het dierenwelzijnsaspect. Een tweede belangrijke reden is het vermijden van residuen van gewasbeschermingsmiddelen. Bij 85% van de consumenten die biologische producten kopen, staan deze twee redenen centraal.
Andere belangrijke redenen zijn een milieuvriendelijke productie en het vermijden van preventief gebruik van antibiotica in de veehouderij. Opvallend is dat smaak geen belangrijke reden is om biologisch te kopen. Dat blijkt uit een analyse van het Zwitserse landbouwministerie en onderzoeksinstituut FiBL.
Zwiters marktaandeel bio 11%
Zwitserse consumenten hebben in 2020 meer biologische producten gekocht als gevolg van de coronapandemie. Van de ondervraagde consumenten geeft 5% aan meer bio-producten te hebben gekocht. De biologische omzet in de detailhandel nam ten opzichte van 2019 met 17% toe terwijl de ânormaleâ omzet met 12% steeg.
Het marktaandeel biologisch in Zwitserland is in 2020 gegroeid naar 11%. Het gaat om â¬Â 3,2 miljard. De jaarlijkse gemiddelde groei van omzet in de periode 2016-2020 lag op 9%. De verkoop van niet-biologische voeding nam in dezelfde periode toe met jaarlijks gemiddeld 2,4%. In 2020 groeide de biologische omzet als gevolg van de pandemie met 16,9%.
Groente en aardappelen meest verkocht
Verse groente en aardappelen waren de best verkochte biologische producten (goed voor 17% van de biologische omzet), gevolgd door melk en zuivelproducten (15%) en granen en bakproducten(15%). De verkoop van biologische babyvoeding groeide in de periode 2016-2020 het hardst. Jaarlijks ging het om een gemiddelde groei van 20%. Het marktaandeel van bio binnen deze productgroep groeide naar 50%. Biologische eieren en verse groenten en aardappelen kennen met respectievelijk 28 en 24% ook relatief hoge marktaandelen in de eigen productgroep.
â¬Â 800 per Zwitsers huishouden naar bio
Een Zwitsers huishouden besteedde in 2020 gemiddeld â¬Â 800 aan biologische producten. Ouderen (64+) kochten gemiddeld het vaakst biologische producten. Hoe jonger het gezinshoofd, hoe minder geld er werd uitgegeven aan biologische voeding. Ook het opleidingsniveau was van invloed op het koopgedrag. Hoger opgeleiden consumeerden meer biologische producten. Daarnaast gaven stedelijke huishoudens meer geld uit aan biologische voeding dan plattelandshuishoudens.
Het is onzeker of het aangepaste consumptiepatroon ook na de coronapandemie in stand blijft. De verwachting is dat de biologische sector in Zwitserland blijft groeien, maar minder snel dan in de afgelopen jaren. Veel consumenten zouden niet van plan hun biologische consumptie verder te vergroten.
Belemmeringen om biologisch te kopen
Verreweg de twee belangrijkste belemmeringen voor het kopen van meer biologisch voedsel zijn de beperkte beschikbaarheid van biologisch voedsel in kantines, restaurants en afhaalrestaurants en de hogere prijzen. Ook âte veelâ verpakkingsmateriaal is voor veel van de ondervraagden een reden om geen biologische producten te kopen. In de buitenshuisconsumptie liggen dus nog veel mogelijkheden voor groei. Ook een prijsverlaging kan de consumptie van biologische producten verder stimuleren.
De analyse vond plaats op basis van cijfers van NielsenIQ, met betrekking tot het winkelgedrag van ongeveer 4.000 huishoudens, en cijfers uit de biobarometer, een enquête onder een representatieve selectie van 1.000 personen. De analyse geldt voor Duits- en West-Zwitserland op basis van cijfers uit 2020.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp